خانه‌ی سفید

نوشته‌های شخصی مجید در مورد همه چیز

خانه‌ی سفید

نوشته‌های شخصی مجید در مورد همه چیز

سنتوری

هفته‌ی پیش یا قبل‌تر بود که نسخه‌ی غیرمجاز فیلم «سنتوری» را دیدیم.

1. از آنجایی که نسخه‌ی مجاز این فیلم موجود نیست، تنها چاره‌ی ما نگاه کردن به نسخه‌ی غیرمجاز است.

2. من برخلاف برخی‌ها (http://jighekalagh.blogfa.com/post-249.aspx) از این که نسخه‌ی غیرمجاز را دیدم احساس ناراحتی نکردم، شاید من خیلی بی‌اخلاق هستم، ولی آن کسی که اخلاق را رعایت نکرده به نظر من کسی است که فیلم را به رغم عدم رضایت تولید‌کننده‌اش کپی کرده است، من که آن را از فروشنده‌ی کنار خیابان خریده‌ام و بابت آن مقداری پول داده‌ام که فروشنده‌ی سی‌دی راضی بوده به نظر من کافی است.

3. قرار نیست آدم هر چیزی از کارگردانان خوب دید که کامل تایید کند. به نظر من در این فیلم گلشیفته فراهانی بازی خیلی مصنوعی و بدی را لحظات خوش بودن و عشقولانه‌ی بین هانیه (گلشیفته فراهانی) و علی سنتوری (بهرام رادان) ارائه کرده که البته من تقصیر کارگردان می‌دانم! درست است که هانیه به دلایل جمهوری اسلامی نمی‌توانسته علی را در آغوش بگیرد ولی دلیلی ندارد انقدر مصنوعی و پرسروصدا بازی کند، به خدا ما دیده‌ایم ملت وقتی عاشق می‌شوند چه کارهایی می‌کنند.

4. خیلی مزخرف است آدم راجع به هر چیزی اظهار نظر کند، ولی فعلاً تا اطلاع ثانوی که انقدر اقتصاد بارم باشد که بتوانم نظر اقتصادی بدهم بهتر است همان کار مزخرف را بکنم یا اینکه لال شوم! (از لحاظ وبلاگی!!)

چند نکته در رابطه با زبان ترکی

1. روز جهانی زبان مادری آمد و رفت و ما یادمان رفت چیزی بگوییم. الان یک چیزهایی برایم مهم است که می نویسم.

2. ترم 6 کلاس ادبیات فارسی داشتم که بیشتر وقت‌ها بعد از حضور و غیاب من و امیر می‌زدیم بیرون و بعد از استراحت کوتاه* وسط کلاس برمی‌گشتیم!
یک باز استاد برای روخوانی شعر کتاب داوطلب خواست، شعر جلسه‌ی قبل را به دلایل تاریخی!! من داوطلب شده بودم بخوانم** ولی این جلسه هیچ کس داوطلب نبود! اصرارها و تعارف‌های استاد هم به جایی نرسید، آخرش استاد شاکی شد و شروع کرد نطق کردن که «زبان فارسی زبان مادری‌تان است و ...» نطق استاد 5 دقیقه‌ای طول کشید که فقط همان اول از نظر من مهم بود چون اشتباه می‌کرد!!
بعد از اینکه حرف‌هایش را زد، خیلی مودبانه و باکلاس (از من بعید است ولی نخواستم آبروی ترک‌ها را ببرم) اعتراض کردم و گفتم که کسانی که سر این کلاس هستند لزوماً زبان مادری‌شان فارسی نیست. برگشت گفت بالاخره 12 سال که فارسی یاد گرفته‌اید، من گفتم درست است ولی زبان مادری مفهوم دیگری دارد، آقا/خانم سرتان را درد نیاورم از استاد ماله‌کشی بود و از من از رو نرفتن! آخرش هم حرفم را به کرسی نشاندم. یعنی آخرش استاد قبول کرد که اشتباه کرده و نباید می‌گفته زبان مادری‌تان فارسی است.
البته این جریان در کل به نفع ما شد!!! ولی دوستان تجارب تلخ‌تری داشته‌اند.

3. در خبرها داشتیم: «وزیر ارتباطات از تصویب نرخ پیامک فارسی با قیمت 89 ریال بر اساس مصوبه هیات دولت و به منظور فرهنگ سازی و بسط و گسترش خط و زبان فارسی خبر داد.بر اساس مصوبه دولت پس از تیرماه سال 87، تعرفه پیامک‌هایی که به صورت لاتین ارسال می‌شود 222 ریال محاسبه خواهد شد.»
یکم، این حمایت از زبان فارسی نیست و حمایت از اسکریپت*** عربی است، چرا که مردم با همین اسکریپت لاتین به زبان فارسی می‌نویسند.
دوم، در هر صورت مخابرات وقتی قرار است هزینه‌ی پیامک را کاهش دهد نباید هزینه‌ی پیامک با اسکریپت لاتین را افزایش دهد.
سوم، وقتی دولت دارد تصمیمی می‌گیرد از پول ملت است که دارد این تصمیم را پیاده می‌کند (پول نفت هم متعلق به مردم است، اگر قبول ندارید به وبلاگ جناب صادق‌الحسینی مراجعه کنید، لینک‌ش همین کنار هست) وقتی دارد از پول ملت (که متعلق به تمام ملت است) خرج می‌کند حق ندارد تفاوتی بین گروه‌های مختلف مردم بگذارد. (البته دولت دوست دارد این کار را بکند، ملت هستند که نباید بگذارند)
سال‌هاست که حقوق ملت ترک (و البته اقلیت‌های زبانی) در این کشور از لحاظ زبانی نقض می‌شود. ولی اکثر این موارد در حیطه‌ی عمومی و به بهانه‌های واهی اتحاد و ... انجام می‌شود. اجبار قیمتی استفاده از خط عربی (و در نتیجه به قول خودشان حمایت از زبان فارسی) در پیامک در حیطه‌ی خصوصی افراد وارد شده و مانند این است که از کسانی که با دوستانشان به زبان ترکی^ حرف می‌زنند جریمه بگیریم.
خلاصه اینکه من به شخصه با این تصمیم مخالف‌ام و تجاوز به حقوق و حیطه‌ی شخصی‌ام می‌دانم.

---------------------------------
* راستش نمی‌دانم کدام لغت است ولی ما اصطلاحاً بهش می‌گوییم «برِیک»
** عقاب!!! ای برادران و ای خواهر و ای مادر گرامی یادتان می‌آید؟ (پدر جان اهل وبلاگ‌خوانی نیستند!!)
*** اسکریپت را خط ننوشته‌ام چرا که خط برای موضوعی مثل نستعلیق یا نسخ و غیره به کار می‌رود.
^ قبول کنید که نوشتن و خواندن ترکی به اسکریپت لاتین خیلی راحت‌تر از اسکریپت عربی است. حتی اگر از کاراکترهای ü, ö و غیره استفاده نکنیم


پ.ن.
اگر این پست رو خوندید، حتماً یک سری به کامنت‌ها هم بزنید، یک صحبت‌هایی بین من و یکی از خوانندگان وبلاگ شده که بخوانید بهتر است!

مردیم از این همه پسورد!

1. پسورد سیستم آموزش برای ثبت نام و این کارها (یوزرش همان شماره ی دانشجویی است)
2. آی دی و پسورد ایمیل و وب سایت روی سرور دانشکده
3. آی دی و پسورد استفاده از اینترنت بیسیم داخل دانشکده
4. پسورد استفاده از سیستم امانت کتابخانه ی مرکزی
این ها را هم اضافه کنید
5. پسورد سیستم آموزش دوره ی لیسانس (الان یادم رفته و نمی توانم کارنامه ام را ببینم!!)
6. آی دی و پسورد ایمیل و وب سایت روی سرور دانشکده ی قدیم
7. آی دی و پسورد ایمیل و وب سایت روی سرور دنا (دانشگاه)
8. کد عمومی استفاده از اینترنت بیسیم داخل دانشکده ی قدیم

فکر کنم اگر قرار باشد از اینترنت بیسیم کتابخانه ی مرکزی یا تالارها هم استفاده کنم کدی، پسوردی چیزی داشته باشند.

به اینها اضافه کنید پسورد صدها سایت ایمیل، شبکه های دوستی، خرید آنلاین کتاب، وبلاگ و غیره را!!!

مگر حافظه ی من چقدر جا دارد؟
کاش می شد حداقل کل کارهای دانشگاه را با یک آی دی و پسورد انجام می دادیم!

نصیحت دوستانه

دیروز توی مترو، کنارم پسری نشسته بود که با تلفن داشت یکی را نصیحت می کرد، نتوانستم نشنوم!! به نظر می رسید کسی که پشت خط است دختر باشد. خلاصه ی حرف پسر این بود که اگر می بینی با همه مشکل داری احتمالاً مشکل از خودت است تا دیگران، همه که بد نیستند، فوقش می توانی بگویی یک نفر نامرد است، دو نفر دشمن من هستند، سه نفر با من مشکل دارند، نمی توانی بگویی که همه دشمن من هستند و بد من را می خواهند!!
تلفن اش را که قطع کرد، می خواستم بهش بگویم «همین الان زنگ بزن به مسئولان مملکت همین حرفهایی را که به این دختره گفتی بهشان بگو!»

ملت تبریز روزانه ۶ ساعت ترک ست می بینند!

http://armanazer.blogfa.com/post-318.aspx

ما خودمان هم که می رویم تبریز از این کارها می کنیم!!!

Scent of a Woman!

چند ماه پیش صبح موقع خوردن صبحانه بود که یکی از برنامه‌های صبح تلویزیون داشت فیلم سینمایی‌هایی را که قرار بود آخر هفته کانال‌های مختلف نشان دهند معرفی می‌کرد. این وسط گفت کانال فلان ساعت فلان روز فلان قرار است فیلم سینمایی «بوی خوش زندگی» را نشان دهد. نگاه که کردم دیدم قرار است Scent of a Woman را نشان دهند که زن را زندگی ترجمه کرده‌اند!! من که خوب فیلم را دیده بودم!!
ساعت و روز و کانال را خوب دادم به حافظه‌ام و همان روز به کسی که خیلی برایم عزیز بود گفتم!
آقا/خانم روز موعود رسید و ما (من و مهرداد) نشستیم پشت تلویزیون و هی منتظر شدیم فیلم را نشان دهد!! آقا/خانم خدا نصیب شما نکند! فیلم را که نشان نداد! مهرداد هم تا می‌توانست بار بنده کرد که گیجی و خنگی و ... کلی هم پیش کسی که نمی‌خواستم پیشش ضایع شوم ضایع شدم!!
تا مدت‌ها من همچنان تو کف قضیه بودم که این مخ ما چقدر داغون است که اشتباهی در این حد فجیع کرده‌ایم!
زمان گذشت و زمانه تغییر کرد و اوضاع عوض شد! و یک بار رفته بودم خوابگاه که با هم‌اتاقی‌های مرتضی صحبت می‌کردیم که صحبت همین فیلم شد و این که صدا و سیما چند بار گفته این فیلم را نشان می‌دهد و نشان نداده یعنی حتی صحبتش را نکرده که قرار بوده نشان دهیم و مشکلی پیش آمده بلکه کلاً قضیه را پیچانده!!!!
خلاصه این که به هر چیزی اطمینان می‌کنید به این صدا و سیمای جمهوری اسلامی عمراً اطمینان نکنید که به حرف و قول خودشان هم پایبند نیست!!!

هنر همسرشناسی!!!

می‌خواستم راجع به کارگاه پیش از ازدواج که همین هفته‌ی پیش برگزار شد بنویسم که دیدم حیف است یادی از فعالیت‌های دیگری که توی این دانشگاه می‌شود نکنیم!!!!

بخش‌هایی از کتاب هنر همسرشناسی نوشته‌ی محمد جعفر غفرانی*

تاکید با خط زیر از خود کتاب است. جاهایی که من تاکید دارم با فونت ضخیم مشخص کرده‌ام.

 

«چهت اصلی زندگی هر فردی تابع نحوه نگاه او به خود، خالق، آخرت، نبوت، شرع، قرآن امامت، ولایت، مرجعیت، نماز و مهمتر از همه رهبری نظام اسلامی می‌باشد.» (ص. 32)**

 

نویسنده در این کتاب فرض را بر وجوب خانه‌دار بودن زن گرفته و سعی کرده برای اینکه زن در خانه حوصله‌اش سر نرود! و کارهای بیهوده نکند!! برای او مشغولیت فراهم آورد: (صص. 80 – 89)

«ب:کارهای لازم و مفید برای بانوان در بیت:

3- بدرقه و استقبال همسر و فرزندان با کلام امیدبخش و شورانگیز

5- چند بار استراحت کوتاه در طی روز

6- نرمش و ورزش سبک به هنگام صبح و پیاده‌روی روزانه با همسر

7- تقسیم نظافت اتاق ها و فضاهای مختلف خانه در روزهای هفته.

از قبیل***: اتاق نشیمن، آشپزخانه، اتاق خواب، اتاق پذیرایی، حمام، یخچال، قفسه‌ی کتاب، کمدها، دستشویی، حیاط، راهرو، بالکن و غیرو.

9- آموزش خیاطی و تهیه و تعمیر لباسها، بافندگی، قالیبافی و دیگر صنایع دستی برای رفع بیکاری و کاهش هزینه ها

10- پیگیری برنامه های مفید رادیو معارف و دیگر برنامه های صدا و سیمای جمهوری اسلامی و ثبت مطالب مهم آنها در دفاتر جداگانه.

11- مطالعه مرتب رساله احکام، احکام زن و شوهر، احکام زن و مرد کتابهای مربوط به امور خانواده، همسرداری، فرزندداری و کتب اخلاقی، اجتماعی، اعتقادی، بهداشتی، علمی، زندگینامه زنان و صحابه و علماء موفق، مجلات سالم و مطرح نمودن هنرمندانه نکات مهم آنها با همسر و با فرزندان و میهمانان و ثبت خلاصه مهمترین مطالب در دفاتر مخصوص

13- تنظیم روابط سازنده^ با همه محارم دور و نزدیک خود و همسر

15- مکاتبه مستمر و عاطفی و تشویق آمیز با همسر، والدین، محارم

16- استفاده از فضاهای مناسب خانه برای سبزیکاری و گلکاری و رسیدگی طبق برنامه به گلدان‌ها و باغچه منزل و درختان بیرون از خانه

17- دفتر آشپزی: برای ثبت روش تهیه انواع مربا، کنسرو، شربت، غذا، ترشی، شیرینی و تنقلات با ساده‌ترین مواد و نحوه ذخیره آنها

18- دفتر پذیرایی: برای ثبت نکات حکیمانه، معماها، چیستانها، داستانهای کوتاه، طنزها، خاطرات و تجربیات خود و میهمانان، اشعار و هر مطلبی که برای میهمانان بزرگ و کوچک و در سفر قابل طرح باشد.

31- استفاده هنری از انواع دورریختنی هایی مثل بطری نوشابه و ظروف شوینده ها، جعبه ها، مقواها، کاغذ کادوها، بریده پارچه ها، اسفنج ها و کامواها برای تهیه لوازم ابتکاری و تزئین آشپزخانه و فضاهای خانه و تهیه کاردستی و اسباب بازیهای متنوع برای تفهیم نکات آموزشی و هدیه به فرزندان میهمانان و فعال نمودن تفکر و ابتکار فرزندان خود.

33- تلاش برای تهیه نیازهای خوراکی خانواده مثل: انواع غذا، رب، شیرینی، مربا، ماست، پنیر، شربت، کنسرو، کمپوت، آب زرشک، آب آلبالو، سکنجبین، آبلیمو، سرکه، آبغوره، ترشی، سس، و پرهیز ار خوراکیهای آماده برای سلامت افراد خانه و کاهش هزینه و رفع بیکاری

35- استفاده از فضاهای مناسب منزل برای نگهداری و پرورش ماهی، کبوتر، مرغ و خروس، کرم ابریشم^^ و یا زنبور عسل

38- شرکت در مسابقات اخلاقی و اجتماعی متنوعی که در صدا و سیمای جمهوری اسلامی و رسانه ها مطرح می شوند.

39- تشکیل جلسه کوتاه هفتگی شاد با همسر و بعداً با فرزندان و ثبت منظم عناوین صحبت ها و قرارهای مورد توافق افراد خانواده

42- دعا برای عزت و کرامت هر چه بیشتر مقام معظم رهبری و اقتدار روزافزون اسلام و توفیق دولت کریمه^^^ و حفظ مسوولین از هر نوع غفلت و تخلف و نفاق و دعا برای غلبه مسلمین بر صهیونیسم و استکبار جهانی

45- تهیه دفتر ویژه ثبت رفت و آمدها و مسافرتهای خانواده و گزارش اجمالی آنها.

47- تهیه برنامه روزانه و رعایت دقیق آن با:

- تقسیم نظافت همه فضاهای خانه طی روزهای هفته

- تعیین زمان شستشو، تعمیر و اطو لباس‌ها، روتختی‌ها، روبالشی‌ها

- تعیین زمان نظافت یخچال، اجاق، کمدها، کتابخانه در هفته

- 2 یا 3 بار^^^^ نرمش و ورزش و پیاده روی روزانه با همسر و فرزند»

 

*  ما یک بار اواسط ترم پیش کلاس مبانی‌مان به لطف دودره‌بازی دکتر نیلی تشکیل نشد و نه اینکه همه کار ما روی برنامه است!! وقت خالی گیر آوردیم که برایش برنامه نداشتیم و در حال چرخ زدن بودیم که به اطلاعیه‌ی «ارتباط دختر و پسر، این جلسه مخصوص پسرها، همراه با پذیرایی» برخوردیم! از آنجایی که اگر کفن مفت باشد ما احتمالاً بمیریم!! گفتیم برویم لااقل از پذیرایی‌اش استفاده کنیم!! (من و چند نفر از دوستان) موقعی که ما رفتیم داخل سالن 45 دقیقه از شروع جلسه می‌گذشت، ولی جناب سخنران که همان جناب نویسنده‌ی کتاب ذکرشده باشند هنوز از مقدمه‌چینی خلاص نشده بود! خلاصه اینکه عطای پذیرایی را به لقایش بخشیدیم و آمدیم به همان چرخ زدن‌مان ادامه دادیم!! خلاصه اینکه این کتابی است که در همچین جلسه‌ای به دانشجویان ورودی جدید دانشگاه می‌دهند که ...

** فعلاً همین خط کشیدن‌ها را داشته باشید!!! در ضمن از نظر نویسنده‌ی مذهبی محترم نحوه‌ی نگاه به رهبری نظام اسلامی مهمتر از نحوه‌ی نگاه به خالق است.

*** به خدا همه‌ی کتاب پر است از این «از قبیل»ها! یعنی یک آدم چقدر باید بی‌شعور باشد که نیاز داشته باشد برایش توضیح دهند منظور از اتاق‌ها و فضاهای مختلف خانه چیست؟؟؟

^ اگر فهمیدید تنظیم روابط یعنی چه به ما هم خبر دهید!

^^ کرم ابریشم؟؟!!

^^^ به خدا جمله دقیقاً از کتاب نقل شده!!

^^^^ زیر 2 و 3 خط کشیده!!! یعنی خیلی مهم است!!!

در ضمن توصیه می‌کنم اگر کتاب گیرتان آمد روش پیشنهاد شده‌اش برای انتخاب همسر را هم بخوانید!!! (صص. 50 تا 56)