خانه‌ی سفید

نوشته‌های شخصی مجید در مورد همه چیز

خانه‌ی سفید

نوشته‌های شخصی مجید در مورد همه چیز

هنر همسرشناسی!!!

می‌خواستم راجع به کارگاه پیش از ازدواج که همین هفته‌ی پیش برگزار شد بنویسم که دیدم حیف است یادی از فعالیت‌های دیگری که توی این دانشگاه می‌شود نکنیم!!!!

بخش‌هایی از کتاب هنر همسرشناسی نوشته‌ی محمد جعفر غفرانی*

تاکید با خط زیر از خود کتاب است. جاهایی که من تاکید دارم با فونت ضخیم مشخص کرده‌ام.

 

«چهت اصلی زندگی هر فردی تابع نحوه نگاه او به خود، خالق، آخرت، نبوت، شرع، قرآن امامت، ولایت، مرجعیت، نماز و مهمتر از همه رهبری نظام اسلامی می‌باشد.» (ص. 32)**

 

نویسنده در این کتاب فرض را بر وجوب خانه‌دار بودن زن گرفته و سعی کرده برای اینکه زن در خانه حوصله‌اش سر نرود! و کارهای بیهوده نکند!! برای او مشغولیت فراهم آورد: (صص. 80 – 89)

«ب:کارهای لازم و مفید برای بانوان در بیت:

3- بدرقه و استقبال همسر و فرزندان با کلام امیدبخش و شورانگیز

5- چند بار استراحت کوتاه در طی روز

6- نرمش و ورزش سبک به هنگام صبح و پیاده‌روی روزانه با همسر

7- تقسیم نظافت اتاق ها و فضاهای مختلف خانه در روزهای هفته.

از قبیل***: اتاق نشیمن، آشپزخانه، اتاق خواب، اتاق پذیرایی، حمام، یخچال، قفسه‌ی کتاب، کمدها، دستشویی، حیاط، راهرو، بالکن و غیرو.

9- آموزش خیاطی و تهیه و تعمیر لباسها، بافندگی، قالیبافی و دیگر صنایع دستی برای رفع بیکاری و کاهش هزینه ها

10- پیگیری برنامه های مفید رادیو معارف و دیگر برنامه های صدا و سیمای جمهوری اسلامی و ثبت مطالب مهم آنها در دفاتر جداگانه.

11- مطالعه مرتب رساله احکام، احکام زن و شوهر، احکام زن و مرد کتابهای مربوط به امور خانواده، همسرداری، فرزندداری و کتب اخلاقی، اجتماعی، اعتقادی، بهداشتی، علمی، زندگینامه زنان و صحابه و علماء موفق، مجلات سالم و مطرح نمودن هنرمندانه نکات مهم آنها با همسر و با فرزندان و میهمانان و ثبت خلاصه مهمترین مطالب در دفاتر مخصوص

13- تنظیم روابط سازنده^ با همه محارم دور و نزدیک خود و همسر

15- مکاتبه مستمر و عاطفی و تشویق آمیز با همسر، والدین، محارم

16- استفاده از فضاهای مناسب خانه برای سبزیکاری و گلکاری و رسیدگی طبق برنامه به گلدان‌ها و باغچه منزل و درختان بیرون از خانه

17- دفتر آشپزی: برای ثبت روش تهیه انواع مربا، کنسرو، شربت، غذا، ترشی، شیرینی و تنقلات با ساده‌ترین مواد و نحوه ذخیره آنها

18- دفتر پذیرایی: برای ثبت نکات حکیمانه، معماها، چیستانها، داستانهای کوتاه، طنزها، خاطرات و تجربیات خود و میهمانان، اشعار و هر مطلبی که برای میهمانان بزرگ و کوچک و در سفر قابل طرح باشد.

31- استفاده هنری از انواع دورریختنی هایی مثل بطری نوشابه و ظروف شوینده ها، جعبه ها، مقواها، کاغذ کادوها، بریده پارچه ها، اسفنج ها و کامواها برای تهیه لوازم ابتکاری و تزئین آشپزخانه و فضاهای خانه و تهیه کاردستی و اسباب بازیهای متنوع برای تفهیم نکات آموزشی و هدیه به فرزندان میهمانان و فعال نمودن تفکر و ابتکار فرزندان خود.

33- تلاش برای تهیه نیازهای خوراکی خانواده مثل: انواع غذا، رب، شیرینی، مربا، ماست، پنیر، شربت، کنسرو، کمپوت، آب زرشک، آب آلبالو، سکنجبین، آبلیمو، سرکه، آبغوره، ترشی، سس، و پرهیز ار خوراکیهای آماده برای سلامت افراد خانه و کاهش هزینه و رفع بیکاری

35- استفاده از فضاهای مناسب منزل برای نگهداری و پرورش ماهی، کبوتر، مرغ و خروس، کرم ابریشم^^ و یا زنبور عسل

38- شرکت در مسابقات اخلاقی و اجتماعی متنوعی که در صدا و سیمای جمهوری اسلامی و رسانه ها مطرح می شوند.

39- تشکیل جلسه کوتاه هفتگی شاد با همسر و بعداً با فرزندان و ثبت منظم عناوین صحبت ها و قرارهای مورد توافق افراد خانواده

42- دعا برای عزت و کرامت هر چه بیشتر مقام معظم رهبری و اقتدار روزافزون اسلام و توفیق دولت کریمه^^^ و حفظ مسوولین از هر نوع غفلت و تخلف و نفاق و دعا برای غلبه مسلمین بر صهیونیسم و استکبار جهانی

45- تهیه دفتر ویژه ثبت رفت و آمدها و مسافرتهای خانواده و گزارش اجمالی آنها.

47- تهیه برنامه روزانه و رعایت دقیق آن با:

- تقسیم نظافت همه فضاهای خانه طی روزهای هفته

- تعیین زمان شستشو، تعمیر و اطو لباس‌ها، روتختی‌ها، روبالشی‌ها

- تعیین زمان نظافت یخچال، اجاق، کمدها، کتابخانه در هفته

- 2 یا 3 بار^^^^ نرمش و ورزش و پیاده روی روزانه با همسر و فرزند»

 

*  ما یک بار اواسط ترم پیش کلاس مبانی‌مان به لطف دودره‌بازی دکتر نیلی تشکیل نشد و نه اینکه همه کار ما روی برنامه است!! وقت خالی گیر آوردیم که برایش برنامه نداشتیم و در حال چرخ زدن بودیم که به اطلاعیه‌ی «ارتباط دختر و پسر، این جلسه مخصوص پسرها، همراه با پذیرایی» برخوردیم! از آنجایی که اگر کفن مفت باشد ما احتمالاً بمیریم!! گفتیم برویم لااقل از پذیرایی‌اش استفاده کنیم!! (من و چند نفر از دوستان) موقعی که ما رفتیم داخل سالن 45 دقیقه از شروع جلسه می‌گذشت، ولی جناب سخنران که همان جناب نویسنده‌ی کتاب ذکرشده باشند هنوز از مقدمه‌چینی خلاص نشده بود! خلاصه اینکه عطای پذیرایی را به لقایش بخشیدیم و آمدیم به همان چرخ زدن‌مان ادامه دادیم!! خلاصه اینکه این کتابی است که در همچین جلسه‌ای به دانشجویان ورودی جدید دانشگاه می‌دهند که ...

** فعلاً همین خط کشیدن‌ها را داشته باشید!!! در ضمن از نظر نویسنده‌ی مذهبی محترم نحوه‌ی نگاه به رهبری نظام اسلامی مهمتر از نحوه‌ی نگاه به خالق است.

*** به خدا همه‌ی کتاب پر است از این «از قبیل»ها! یعنی یک آدم چقدر باید بی‌شعور باشد که نیاز داشته باشد برایش توضیح دهند منظور از اتاق‌ها و فضاهای مختلف خانه چیست؟؟؟

^ اگر فهمیدید تنظیم روابط یعنی چه به ما هم خبر دهید!

^^ کرم ابریشم؟؟!!

^^^ به خدا جمله دقیقاً از کتاب نقل شده!!

^^^^ زیر 2 و 3 خط کشیده!!! یعنی خیلی مهم است!!!

در ضمن توصیه می‌کنم اگر کتاب گیرتان آمد روش پیشنهاد شده‌اش برای انتخاب همسر را هم بخوانید!!! (صص. 50 تا 56)

نظرات 5 + ارسال نظر
محمدی دوشنبه 20 اسفند 1386 ساعت 11:11

سلام

اولین بار است که صفحه ات را دیدم تا همین قسمت که می بینی خواندم.
به نظر می آید که آدم بسیار با مطالعه-با خانواده-خوش فکر-ریز بین-دانشجو و کلا آدم کاملی هستید چون می بینم که از زمین و زمان به همه گیر داده اید و از همه چیز از خانه داری گرفته تا مذهب و هنر و سخنوری و سیاست در حد کمال آگاهید و احتمالا سالهاست که متاهل هستید که سریعا متوجه شدید که آن استاد و نویسنده کتاب چه چیزهای پیش پا افتاده ای را مطرح می کند.من را ببین که در این چند سال زندگی متاهلی ام سراغ شما نیامدم که من را مستقیما سر عشق و عاشقی ببرید. راست می گویی تنظیم روابط یعنی چه؟ ارتباط با همسر و ورزش واین حرفها یعنی چه بیا تا مستقیما برویم سر عشق؛ بقیه روابط همسری خود به خود درست می شود.
من واقعا از شما بخاطر این روشنگریتان متشکرم.

Mehdi سه‌شنبه 21 اسفند 1386 ساعت 07:47

Amazing!

مجید یکشنبه 26 خرداد 1387 ساعت 19:08 http://whitehouse.blogsky.com

البته من متاهل نیستم و اتفاقا برای فهمیدن اینکه جناب نویسنده چه چیزهای پیش پاافتاده‌ای را مطرح کرده به نظرم نیازی نیست آدم بسیار با مطالعه خوش فکر ریز بین و آدم کاملی باشد، همان طوری که من نیستم!!
این که از زمین و زمان به همه چیز گیر داده ام نشان دهنده این نیست که از خانه داری تا مذهب و هنر و سخنوری و سیاست در حد کمال برخوردارم اتفاقا شاید برعکس ش را نشان دهد!

امیر سه‌شنبه 6 تیر 1391 ساعت 00:37

برای بنده که سالها در دانشکده علوم دانشگاه تهران سر کلاسهای ایشان میرفتم، انتخاب گزینشی جنابعالی از کتاب ایشان نشان دهنده برخورد سطحی تون با مسائل بود.
لااقل تا آخر چلسه کذایی رو مینشستی ببینی چی میگه!
اگه کسی یه احاطه اجمالی به جهان بینی خاص ایشون پیدا کنه میفهمه که جای این نگاه به زندگی چقدر تو چامعه ما خالیه. حالا چند مورد جزئی که به مذاق من و تو خوش نمیاد دلیل بر ابطال کلی نظرات این فرد یا هیچ کس دیگه ای نیست.
یا حق

۱. تا آخر جلسه مذبور را نماندم چون برای وقت خودم ارزش قائل هستم. وقتی آدمی ۴۵ دقیقه مقدمه‌چینی می‌کند یعنی حرفی برای گفتن ندارد.

۲. من کل کتاب را خواندم که نشان دهنده‌ی نظرات ایشان بود و فکر می‌کنم ایشان در جلسه حضوری چیز بیشتری برای ارائه نداشتند. اگرچه من کل کتاب را اینجا ننوشتم ولی به معنی این نیست که کل کتاب را نخواندم.

۳. شما به نکته خوبی اشاره کردی، مشکل خیلی این مصداق‌ها نیستند، مشکل همان جهان‌بینی ایشان است که متاسفانه با بودجه بیت‌المال و به زور می‌خواهند توی حلق ما شوند.

۴. این موارد جزئی از همان جهان‌بینی نشات می‌گیرند و دلیل بر ابطال نظرات این فرد هستند!

گلناز جمعه 24 شهریور 1391 ساعت 00:32

شاید دلیل این نگاه سطحی و انتقاد شما از نوشته ها و خط کشیدن های این کتاب همین باشه که متاهل نیستید که ببینید همون کلمه های خط کشی شده چقدر کلیدی هستند برای نشون دادن راه عملی برای زندگی قشنگ تر. اکثر کتاب هایی که حاوی پندهایی برای زندگی هستند متاسفانه دقیقاً به مصداق های عملی اشاره نمی کنند، در صورتی که جناب آقای غفرانی با ظرافت تمام به این جزئیات اشاره می کنه. من هم بار اولی که کتاب ازدواج چرا و چگونه ی ایشون رو خوندم، انگار که یک نفر بهم یه سیلی محکم زده باشه، خیلی بهم بر خورد و با دید خیلی بد بهش نگاه می کردم ولی از اونجایی که از خصایل خوب ایشون خیلی شنیده بودم، سعی کردم دوباره کتاب رو بدون دید منفی بخونم و مجذوب دقت نظر و جزئیات مفیدش شدم. درسته که خیلی از کارهایی که اینجا گفته شده به نظر بیش از حد کمال گرایانه میاد ولی من به شخصه کسانی رو می شناسم که به همین زلالی و حتی از این هم زلالتر زندگی می کنند. بنابراین کتاب های ایشون به عنوان الگوی ایده آل زندگی خیلی روشن کنند و جحت دهنده هستن. به عنوان کسی که موقع آشنایی با ایشون آدم مذهبی ای نبودم ولی بعد از آشنایی با طرز نگاهش مجذوب زندگی اینطور خالصانه شدم باید بگم که به عمرم معلمی رو ندیدم که اینجنین قبل از حرف زدن به حرف هاش عمل کرده باشه. از اونجایی که از زندگی ایشون نسبتاً آگاهم می دونم که خودشون در نهایت ساده زیستی و خلوص و نشاط زندگی می کنند.
امیدوارم این قلم فرسایی من به جای اینکه صرفاً وقت خوانندگان رو بگیره باعث بشه یک بار دیگه با حسن نیت مطالب کتاب رو مرور کنند و ازش استفاده کنند.

۱. زمانی که من این نوشته را نوشته بودم مجرد بودم، ولی الان که به حمدا... چند وقتی است متاهل هستم و دوباره این نوشته را خواندم بیشتر به چرت بودن چرندیات نویسنده کتاب پی بردم! فکر می‌کنم هنوز کسی از دوستان توضیح نداده که نحوه نگاه به رهبری نظام اسلامی چطور از نحوه نگاه به خود، خالق و آخرت مهم‌تر است؟

۲. نگاه سطی من یا ایشان؟ من تمام جملات را از کتاب ایشان استخراج کرده‌ام.

۳. اینکه ایشان مذهبی هستند و به آنچه می‌گویند عمل می‌کنند دلیل بر صداقت ایشان هست ولی دلیل بر درست بودن توصیه‌هایشان نیست!
در ضمن پیشنهادات ایشان در مورد خانم خانه است نه در مورد خودشان!!

۴. بنده چند بار خواستم با حسن نیت کتاب را بخوانم ولی هر دفعه این خطکشی‌ها را دیدم احساس کردم نویسنده، خوانندگان را ... فرض کرده است:دی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد