خانه‌ی سفید

نوشته‌های شخصی مجید در مورد همه چیز

خانه‌ی سفید

نوشته‌های شخصی مجید در مورد همه چیز

در مورد پست گذشته

الف. شنیدم که می‌گویند آدم حرف دلش را توی وبلاگش می‌نویسد. من حرف دلم را توی وبلاگم نمی‌نویسم. چون دوست ندارم هر دانش‌آموز پیش‌دانشگاهی مدرسه‌ی شهیدمدنی که دوست دارد اقتصاد بخواند از حرف دل من خبر داشته باشد.

ب.
۱. کاملا بدیهی است که زندگی زندگی است و ازدواج ازدواج! اگر در پست پایین خواسته‌ام فرایند آشنایی و انتخاب همسر را با بهینه‌سازی مقایسه کنم فقط مدل‌سازی بوده و بس.
این انتقاد همیشه بر علم اقتصاد هم وارد است که هیچ کس هنگام انجام کاری نمی‌آید منحنی مطلوبیت نهایی برای خودش رسم کند و ...
همانطوری که هیچ قطعه سنگی هنگام سقوط خبر از روابط شتاب ندارد و هیچ قورباغه‌ای برای شکار پشه‌ی در حال پرواز معادلات دیفرانسیل حل نمی‌کند هیچ آدمی هم موقع انتخاب همسر تابع هدف برنمی‌گزیند و حساب و کتاب نمی‌کند.
۲. یک دانشمند (یعنی کسی که با دانش سر و کار دارد، لزوما صفت خوبی نیست!) سعی در توضیح فرایندهایی است که در جهان دارد اتفاق می‌افتد. این توضیح دادن یعنی همان مدل کردن و رساترین زبان برای مدل‌سازی زبان ریاضی است. دانشمند فیزیک افتادن یک سیب را با معادلات ریاضی مدل می‌کند و دانشمند اقتصاد انتخاب مصرف‌کننده را و گاهی هم چیزهای دیگری مثل ازدواج را.
۳. همانطوری که دانشمند فیزیک موقع راه رفتن توجهی به قوانین فیزیک ندارد و عین بقیه‌ی آدم‌ها راه می‌رود و دانشمند اقتصاد هم موقع خرید چیزی منحنی مطلوبیت رسم نمی‌کند و مثل بقیه‌ی آدم‌ها خرید می‌کند، من هم موقع ازدواج معادله ریاضی حل نمی‌کنم.
۴. توی کامنتی‌ها فقط فاطمه برهانی است که دقیقا منظور مرا از پست قبلی متوجه شده و کامنت خیلی خوبی هم گذاشته. البته خوب دلیل دارد و دلیلش هم این است که خود فاطمه اقتصاد خوانده!

ج. قابل توجه همگی فامیل، دوستان و آشنایان! من ان‌شاا.. به زودی متاهل خواهم شد. بدون رودربایستی هم بگویم که من برای یافتن همسرم مساله‌ی بهینه‌سازی حل نکردم، بلکه عاشق ایشان شدم. همین و بس.

نظرات 5 + ارسال نظر
علی دوشنبه 19 بهمن 1388 ساعت 04:14 http://microeconomics.wordpress.com

تفاقا پست بسیار خوبی نوشته اید. یافتن همسر یکی از موضوعات جالب اقتصاد است و کسانی مانند گری بیکر برنده جایزه نوبل روی آن کار کرده اتد.
همانطور که گفتید مدلها راهی هستند برای فهمیدن رفتارها و انتخابها. خوشبخت باشید.
.....
ج

[ بدون نام ] دوشنبه 19 بهمن 1388 ساعت 12:07

:)

رضا سه‌شنبه 20 بهمن 1388 ساعت 10:45

منم شنیدم ادم میتونه هر انتقاد یا پیشنهادو توی کامنت پستی که خونده بذاره البته اگه نویسندش جنبشو داشته باشه که ظاهرا اینطوری نبوده توی پست جدیدت حرفای منو تکرار کردی منتهی با یه کم ویرایش و به اصطلاح قشنگتر.در ضمن من اصلا تورو نمی شناسم فکرم نکنم دلم بخواد بشناسمت

مجید جمعه 23 بهمن 1388 ساعت 01:20

آقای رضا! من اگه جنبه‌ی نظر شما رو نداشتم خیلی راحت نظر شما رو پاک می‌کردم نه اینکه به گونه‌ای حرف خودم رو توضیح بدهم که شما بگی حرف‌های شما رو تکرار کرده‌ام!

پست جدید فقط برای پاسخ دادن به شمایی نیست که مرا نمی‌شناسید، بلکه پاسخ دادن به ده‌ها نفری است که اینجا را می‌خوانند و مرا می‌شناسند و در مقابل نظر شما از من انتظار پاسخ دارند!

در هر صورت از همه‌ی نظرات مخصوصاً انتقادی و مهم‌تر از آن چالشی (بدین معنی که مرا وادار به نوشتن پست جدید نماید) استقبال می‌کنم. همچنین من از شناخت هیچ کسی واهمه‌ای به خودم راه نمی‌دهم!

فاطمه برهانی یکشنبه 2 اسفند 1388 ساعت 15:05

مبارک باشه :)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد