خانه‌ی سفید

نوشته‌های شخصی مجید در مورد همه چیز

خانه‌ی سفید

نوشته‌های شخصی مجید در مورد همه چیز

فیلتر

ای لعنت بر شمایی که آدرس زیر را فیلتر کرده‌اید:

http://mozilla.mirrors.easynews.com/mozilla/firefox/releases/2.0.0.11/win32/en-US/Firefox%20Setup%202.0.0.11.exe

آیا من خسیس هستم؟

چند وقت پیش یک جایی خوانده بودم، آدم‌هایی که صفات بدی دارند اغلب از آن بی‌اطلاع هستند. مثلاً آدم‌های خسیس اغلب قبول دارند که خساست بد است ولی خود را خسیس محسوب نمی‌کنند.

گفتم یک آماری راجع به خودم بگیرم ببینم به نظر دیگران من تا چه حدی خسیس هستم. برای همین پیامکی^ با متن زیر به افراد زیادی از دوستان نزدیک تا آشنایان دور فرستادم:
«سلام، یه سوال می‌پرسم، رک و راست بی تعارف جوابمو بده: به نظر تو من آدم خسیسی هستم؟»

  • همانطور که انتظار می‌رفت جواب‌ها متنوع بود.
  • با این که اغلب جواب‌ها منفی بود ولی برخی نیز گفته بودند خسیس هستی هر چند اغلب مشروط یا محدودش کرده بودند (در برخی موارد، در برخی موضوعات، شاید و ...)
  • همانگونه که انتظار می‌رفت افرادی که زیاد با من صمیمی نبوده‌اند اغلب نظری نداشتند.
  • دوستان عادی (که روابطی بیشتر از گروه بالایی داشتند) با شدت کمتری نسبت به دوستان بسیار نزدیک این امر را نفی کرده‌اند. این می‌تواند  به دو دلیل باشد:
    1. من و دوستان صمیمی‌ام همگی در حد یکسانی (و بیشتر از متوسط افراد دیگر) خسیس هستیم
    2. من از دور خسیس‌تر به نظر می‌آیم.
  • به نظر می‌رسید دوستان قدیمی‌تر با شدت بیشتری این امر را نفی کرده‌اند. در نتیجه می‌توان گفت اگر هم خسیس نباشم، نسبت به چند سال پیش خسیس‌تر هستم.
  • بعضی از دوستان گفته بودند ما اسم این را نمی‌گذاریم خساست، تو آدم مقتصدی هستی. این جواب نیز می‌تواند ناشی از دو دلیل باشد:
    1. این افراد رفتاری همچون من دارند و نتیجتاً از آنجایی که خود را خسیس نمی‌دانند من را هم خسیس نمی‌دانند.
    2. نخواسته‌اند مستقیم بگویند بله تو خسیس هستی.
  • یکی از دوستان گفته بود تو آدم خیلی خاصی هستی. تریپ اروپا هستی نه ایرانی! فکر کنم در این مورد خاص خارجی بودن مثل خارجی بودن برنج است!!!!
  • وحید^^ گفته بود این امر نسبی است و تو نسبت به خودت خسیس نیستی.
  • نکته‌ی مهمی که هست، اغلب بعد از جواب دادن پرسیده بودند چرا می‌پرسی.
  • یکی از بهترین جواب‌هایی که گرفتم: Tanish dohtur vara, istasan!  (دکتر آشنا داریم ها، اگه بخوای!)

^ پیامک = پیام کوتاه = SMS
^^ آن‌هایی که وحید را می‌شناسند که می‌شناسند، آن‌هایی هم که نمی‌شناسند که خوب نمی‌شناسند!!!!

نکته‌ای در مورد Native Language

چندی پیش رزومه‌ی یکی از همدانشکده‌ای‌های قدیم را می‌دیدم که در بخش زبان‌هایش برای هر دو زبان آذربایجانی (ترکی آذری) و فارسی از عبارت Native Language استفاده کرده بود، متعجب شدم چرا که تا جایی که می‌دانستم این عبارت به معنی زبان مادری بود و شامل یک زبان می‌شد نه بیشتر. گفتم شاید من اشتباه می‌کنم و این عبارت به دلیل رابطه با nationality برای فارسی حرف زدن ما هم استفاده می‌شود! بعداْ توی دیکشنری چک کردم و دیدم که کلمه‌ی native مشتق از ریشه‌ی لاتین natalis (natal in English) است به معنی از زمان تولد (ریشه‌ی nationality و nation نیز همین کلمه است) و بنا به دیکشنری CALD معنی native speaker به کسی گفته می‌شود که زبانی را از نوزادی حرف زده باشد و نه از کودکی یاد گرفته باشد

native speaker : noun [C]
someone who has spoken a particular language since they were a baby, rather than having learnt it as a child or adult.

یادداشت قبلی!

یادداشت قبلی همان طور که دیدید یک متن ترانه‌ی ترکی عاشقانه بود. ما که این را آوردیم اینجا کپی‌اش کردیم هیچ منظوری نداشتیم جز اینکه شما هم با آن آشنا شوید! می‌دانم که در دروازه را می‌شود بست حتی دهان مردم را هم می‌شود بست ولی فکرشان را هیچ کاری نمی‌شود کرد. در نتیجه شما هر جوری که راحتید فکر کنید!

فکر کردید؟

البته من آنقدرها هم که شما فکر کردید گاگول نیستم که احساسات درونی خودم را بیایم داخل وبلاگ بی‌سروته‌ام بنویسم! پس دیگر بیشتر از این به خودتان زحمت فکر کردن ندهید!!!!

Neyleyim Sen Yoksan eğer

Geçen Yıl

Neyleyim sen yoksan eğer
Dünyanın servetini
Neyleyim sen yoksan eğer
Ahiretin cennetini

Neyleyim sen yoksan eğer
Sahilleri kırları
Neyleyim sen yoksan eğer
Yazı kışı baharı

Nede haklıymış meğer
Aşk uğruna yananlar
Sende beni yakıp gittin
Geçen yıl bu zamanlar

Elimde yok adresin
Şimdi bilmem nerdesin
Aşkımın ödülümüydü
Habersizce gidişin

Sana öyle hasretim
Bu temmuz akşamında
Neyleyim sen yoksan eğer
Neyleyim İstanbul'da...

(Ferdi Tayfur)

امتحان سخت

اندک تجربه‌ی تحصیلات دانشگاهی، برایم نشان داده امتحان‌های سخت مفهومی هستند که می‌مانند! امتحان‌هایی که عمراً بعد از آن‌ها اصول آن درس را فراموش کنی!