خانه‌ی سفید

نوشته‌های شخصی مجید در مورد همه چیز

خانه‌ی سفید

نوشته‌های شخصی مجید در مورد همه چیز

و همچنان دزدی

اگر گذارتان به این وبلاگ افتاده نظرتان را راجع به دزدی نرم‌افزار بدهید چون من واقعا حیران مانده‌ام. یعنی اینکه من تصمیم گرفته‌ام از این به بعد نرم‌افزار ندزدم انقدر عجیب است؟

راستش هر کدام از دوستانم که ماجرا را می‌فهمد مرا مورد لطف واژه‌ی ...خل قرار می‌دهد. همه‌شان می‌گویند وقتی می‌توانی مفت با نرم‌افزاری که قفلش را شکسته‌اند کار بکنی چه کاری است که دنبال نرم‌افزارهای مفت و یا آزاد بگردی! این مگر همان دزدی نیست؟ مگر همین آدم‌ها موقع حرف کلی راجع به اخلاقیات آدم را نصیحت نمی‌کنند؟

کاری به آن‌هایی که می‌گویند از دنیا باید به بهترین شکل ممکن استفاده کرد حتی اگر آن بهترین شکل ممکن دزدی باشد ندارم، مرام‌شان این است و ایرادی به اجرا وارد نیست. من از دوستانی گله دارم که ادعای دین‌شان می‌شود.

ای دوستی که اگر رفتی خارج نمی‌خواهی گوشت خوک بخوری! ای آن کسی که معتقدی فلان‌کسک به خاطر نماز نخواندن قرار است برود جهنم! بابا دزدی که شاخ و دم ندارد. یا مشکلی با دزدی نداری که هیچ. اصلا تاییدت هم می‌کنم! یا اگر با دزدی مشکل داری نباید علناْ کسی را که نمی‌خواهد دزدی کند مسخره کنی.

دزد نباشیم - مدیریت فایل‌های فشرده: برنامه‌ی 7-Zip

دیکشنری‌هایی که برای StarDict دانلود می‌کردید به فرمت GZIP فشرده شده بودند که ویندوز خود قادر به باز کردن آن‌ها نیست و نیاز به یک نرم‌افزار دیگر دارید. می‌دانم WINRAR را می‌شناسید ولی برای استفاده از آن مجبور به دزدی هستیم.

برنامه‌ی 7-ZIP برنامه‌ای است که قادر به خواندن اکثر فرمت‌های فشرده‌سازی از جمله RAR است هر چند نمی‌تواند خود به این فرمت فشرده‌سازی کند. توصیه‌ی من فشرده‌سازی به فرمت معمول ZIP است که تمام نرم‌افزارهای فشرده‌سازی آن را می‌شناسند.

تصویری از برنامه‌ی فشرده‌سازی 7-ZIP

7-ZIP را از اینجا دانلود کنید.

دزد نباشیم - دیکشنری StarDict

دیکشنری بابیلون که معرف حضور هست! خوبی‌اش چیست؟ اینکه می‌شود دیکشنری‌های مختلفی برایش نصب کرد! دردسر دزدی‌اش را که همه واردید؟ نگذارید به اینترنت وصل شود که می‌فهمد دزدیم و وای به حال‌مان می‌شود!


دیکشنری StarDict یک نرم‌افزار با لیسانس GPL است که خلاصه‌اش برای ما این می‌شود که استفاده‌اش برای ما رایگان است. این نرم‌افزار روی ویندوز و لینوکس قابل نصب است و فایل نصب‌ش را از این آدرس می‌توانید بگیرید: http://stardict.sourceforge.net/download.php


دیکشنری پیش‌فرض نصب شده WordNet است که واژه‌ها را به شکل جالبی به هم مرتبط می‌کند (همان طور که در شکل مشخص است).


دیکشنری‌های بسیار دیگری نیز می‌توانید برای این نرم‌افزار از آدرس http://stardict.sourceforge.net/Dictionaries.php بیابید. من حتی گویا یک جایی خواندم فایل‌های دیکشنری بابیلون را هم می‌توان به طریقی در این دیکشنری استفاده کرد. هر چند به نظرم با وجود این همه دیکشنری نیازی به این کار نباشد. دیکشنری‌هایی را که از سایت مذکور دانلود می‌کنید باید از حالت فشرده درآورده و سه فایل درونشان را تحت یک فولدر در داخل فولدر dic در جایی که نرم‌افزار نصب می‌شود کپی کنید. (یک چیزی مثل "C:\Program Files\StarDict\dic")


البته دیکشنری WordNet که خود به شکل پیش‌فرض نصب می‌شود خیلی کامل است.


تصویری از دیکشنری StarDict


دیکشنری‌های معروفی چون Oxford Advanced Learner's Dictionary، Longman Dictionary of Contemporary English و Merriam Webster 10th Dictionary نیز در بین دیکشنری‌های قابل نصب مشاهده می‌شوند که در صورت شکایت صاحبان حق کپی این کتب، دیگر قادر به دانلودشان نخواهیم بود.


* در شکل بالا واژه‌ی bill جستجو شده است که گره‌های متفاوتی برای معانی مختلف نشان داده می‌شود رنگ گره‌ها نقش ساختاری (فعل، اسم، صفت) را مشخص می‌سازند. من ماوس را روی گره مشترک با واژه‌ی note نگه داشته‌ام که همانطور که می‌دانید معنی مشترک این لغات که هر کدام معانی بسیاری دارند اسکناس بانکی است.


 

همه‌ی ما دزدیم ۳

از آن جایی که دو صد گفته چون نیم کردار نیست، و به جای غر زدن بهتر است راه‌حل ارائه کنیم، و از آن جایی که من غرهایم را زده بودم نوبت به این می‌رسد که پیشنهاد بدهم به جای دزدی نرم‌افزار چه کار کنیم. چاره‌ی کار در نرم‌افزارهای مجانی است که طی سری نوشته‌های «دزد نباشیم» به آن‌ها خواهم پرداخت.

...

من اصولاً آدم فراموش‌کاری هستم، ولی فراموش کردن بعضی چیزها سخت است، خیلی سخت.

در مورد حق اظهار نظر

وبلاگ گنجینه در یکی از مطالبش چندتا عکس از تذکرات گشت ارشاد گذاشته و گفته‌اند:
البته من بین این عکس ها قبول دارم که یکی دوتاشونو دیگه واقعا باید می گرفتن...ولی به نظر من بقیه اش همون قضیه ی خشک و تری هستند که با هم می سوزن...
(برای دیدن همه‌ی عکس‌ها و توضیحات: گنجینه - مبارزه با بدحجابی!!! )

من در نظرات وبلاگ‌شان گفته‌ام:
من نفهمیدم اینی که گفتین این دو تا رو باید می‌گرفتن جدی بود یا شوخی. اگه که جدی گفتین توصیه می‌کنم تو دیدتون به ماجرا یه ریویو کلی داشته باشین.
این دو نفر شاید از نظر شما یا هر کس دیگه‌ای خیلی خاص لباس پوشیدن ولی اصل قضیه اینه که نظر من یا شما یا هر کس دیگه‌ای نباید در مورد لباس پوشیدن افراد مهم باشه.
چرا فکر می‌کنیم از بقیه بیشتر حالیمونه؟ به چه حقی باید برای کسای دیگه تصمیم بگیریم؟

ایشان برای من پیغام گذاشته‌اند:
سلام دوست عزیز.ممنون که به وبلاگ ما سر زیدی و نظر هم دادی...
(به شوخی عرض می کنم) که نظر شما من رو یاد مثلی انداخت که ملایی بر روی منبری احکام می گفت و همسرش که پای منبر بود بعد از رسیدن به خونه شروع به انجام آنها شد...(از جمله بریدن تکه ی نجس شده ی فرش که خود ملا روی منبر گفته بود...) و وقتی ملا به خانه رسید و فرش پاره را دید شروع به قیل و قال کرد که احکام و قوانین و هنجار برای همسایه خوب و برای ما بد است...
سوال شما رو از خودتان بپرسم...
چرا فکر می کنیم از دیگران بیشتر می فهمیم و برایشان هنجار می سازیم در حالی که خودمان دیگران را از آن منع می کنیم؟؟؟؟؟؟
(امیدوارم که باعث رنجش نشده باشم).
موفق باشی


تفاوت نظر من با نظر ایشان چیست؟

نظر من در راستای حمایت از آزادی افراد است تا جایی که آزادی افراد دیگر را محدود نکند.
نظر ایشان در راستای محدود کردن آزادی دیگران.

نتیجه‌ی نظر من در حالت مطلوب اینست که عقاید خودشان در زمینه‌ی دستگیر کردن افراد را عوض کنند.
نتیجه‌ی نظر ایشان در حالت مطلوب ایشان دستگیر شدن افراد است.

من فکر نمی‌کنم بیشتر از ایشان می‌فهمم ولی نمی‌دانم استدلال ایشان برای دستگیر کردن آن دو نفر چیست؟

جامعه‌ی باز و اخلاق

 جامعه‌ی باز و اخلاق را از پویا جبل عاملی در سایت رستاک بخوانید. راجع به این گزاره مخالفان لیبرالیسم که جامعه‌ی لیبرال با سقوط اخلاقی افرادش سقوط می‌کند بحث کرده و آن را به چالش کشیده است.