خانه‌ی سفید

نوشته‌های شخصی مجید در مورد همه چیز

خانه‌ی سفید

نوشته‌های شخصی مجید در مورد همه چیز

چرا پیشنهادات فرهنگستان ادب به هیچ جایی نمی‌رسد؟

همین الان تو اخبار تلوزیون دیدم که فرهنگستان به جای واژه‌ی SMS استفاده از «پیام کوتاه» و یا خلاصه‌اش «پیامک» را پیشنهاد داده است.

واقعا کسی پیدا می‌شود که فکر کند ملت قرار است از این به بعد به جای SMS بگویند پیامک؟

مدتی است که سرویس MMS توسط ایرانسل ارائه می‌شود. بیش از سه سال* است که شرکت ارتباطات سیار خدمات SMS را برای همه بدون درخواست باز کرد. نزدیک عید که می‌شود تعداد SMSای که ملت می‌زنند اعداد وحشتناکی می‌شود! 118 میلیون پیام طی روز اول نوروز! http://ictir.net/content/news/2202/

خوب با توجه به همه‌ی این واقعیات، فرهنگستان باید الان واژه برای SMS پیشنهاد بدهد؟ به نظرشان یک کمی دیر نیست؟

در مورد بقیه‌ی پیشنهادات هم همینطور، فرهنگستان حداقل یه هفت هشت فازی عقب است!!

-----------------------------------------------------------------------
چند روز پیش تلویزیون خبر از اعتراض برخی اساتید ادبیات فارسی نسبت به نحوه‌ی نگارش فارسی در موبایل‌ها می‌داد. احتمالاً پیشنهادشان استفاده از خط فارسی است که [بایتی] پیام را تقریباً دو برابر می‌کند و کلی دردسر دیگر هم دارد.

-----------------------------------------------------------------------
* سه سال در بحث‌های مربوط به این نوع تکنولوژی‌ها قرنی است!!!

هندوانه، فیلم و انتخاب رشته!

از قدیم گفته‌اند تا هندوانه را نبری نمی‌فهمی هندوانه‌ی خوبی است یا نه!
فیلم سینمایی هم که می‌خواهی از بساط CDفروشی دم در مترو بخری نمی‌دانی کدامش را انتخاب کنی، اصولا تا آدم فیلمی را ندیده باشد نمی‌داند فیلم خوبی* است یا نه! اگر هم دیده باشد که خوب دیده!!!
داستان انتخاب رشته هم همینطور است! آدم تا یک علمی را یاد نگرفته باشد که نمی‌داند آن علم چیست! وقتی هم که یاد گرفت خوب یاد گرفته دیگر!!!! تا وقتی سال 4 صنایع نشوی نمی‌فهمی مهندسی صنایع چیست!** و وقتی هم که شدی خیلی دیر است مثلاً بروی مکانیک یا برق یا حتی ادبیات فرانسه! بخوانی.
---------------------------------
هر مشکلی راه‌حلی باید داشته باشد!
هندوانه را می‌توانی عین این دکترها «دق» بکنی!!!!
فیلم را هم می‌توانی از توصیه‌های دوستان که می‌دانی سلیقه‌شان مشابه سلیقه‌ات هست انتخاب کنی.
رشته را هم باید بروی دنبالش ببینی چیست! همانطور که اطلاع پیدا کردن از محتوای فیلمی 2 ساعته 2-3 دقیقه بیشتر نباید طول بکشد یک رشته را هم لازم نیست تا آخر بخوانی ببینی چه خبر هست!
---------------------------------
البته آدم اگر اشتباه هم بکند می تواند جبران بکند! فردا می توانی یک هندوانه ی بهتر بخری! با دیدن فیلمی مثل «بیل را بکش» فقط 4 ساعت عمر آدم تلف شده است و بعدها می شود فیلم های بهتری دید. حتی می‌شود آدم رشته‌اش را عوض کند! البته این که آدم بعد مهندسی پا شود برود ادبیات فرانسه بخواند احتمالاً در این حد است که کسی که فیلم کمدی دوست داشته نشسته سری فیلم‌های «اره» را تا آخر نگاه کرده بعد فهمیده خوشش نمی‌آید!***
---------------------------------
موضوع دیگر این است که کسی که مثلاً کلاً تو بحر هندوانه و خربزه و این‌ها نبوده می‌آید و به جای هندوانه خربزه می‌خرد! بعد که خربزه را می‌خورد می‌بیند خوشش می‌آید!
در مورد فیلم هم کسی که اصلاً تا بحال فیلمی در سبک‌های معناگرا (مثل همین فیلم‌های سینما ماورا) ندیده باشد، بعید نیست یکی از این فیلم‌ها را ببیند و خوشش بیاید!
در مورد رشته و درس هم همینطور است! معمولاً آدم از درسی خوشش نمی‌آید که اصلاً آن را نخوانده! و الا احتمالاً آنقدرها نباید موضوع مزخرفی برای یاد گرفتن باشد!!!!^
--------------------------------
بهانه‌ی این همه نوشتن http://chaay.ghoddusi.com/2007/07/post_747.html بود که می‌توانید بروید همانجا و ببینید موضوع چه بوده!
در هر صورت من از این که مهندسی صنایع خوانده‌ام پشیمان نیستم! مخصوصاً این که آن موقع که من وارد دانشگاه شدم زیاد تو بحر درس و این حرف‌ها نبودم و صنایع هم خوب ... معروف است به گلابی^^ بودن!!! الان هم خوب طبیعتاً نباید از این که می‌روم سمت اقتصاد ناراحت باشم!!! فقط نگرانی‌ام این است که بالاخره آن‌هایی که این چهار سال را اقتصاد خوانده‌اند از ما بیشتر حالی‌شان است دیگر!!!! یعنی دو سال و نیم برای یاد گرفتن همه‌ی آن چیزی که باید یاد بگیریم کافی است؟؟؟
[البته بی‌خود نبود که دکتر نیلی تهدیدمان می‌کرد به سختی درس‌ها و اینکه حتی برای یاد گرفتن زبان روی طول دوره حساب باز نکنید!!!]

همچون همیشه بابت تمام ایرادات تایپی، املایی، نگارشی، معنایی، مفهومی و پیچ در پیچ شدن جملات شرمنده و تا پست بعدی خدانگهدار.

-----------------------------------
*منظور فیلمی هست که آدم خودش خوشش بیاید.
** بعضی سال 4 هم می‌شوند باز گوشی دستشان نمی‌آید!!
*** البته به خاطر بعضی شرایط یک همچین مواردی هم پیش می‌آید! یکی از دوستان مکانیکی‌ام امسال کنکور کارگردانی داد! یکی دیگر از دوستان رتبه‌ی [دقیق یادم نیست] 5 ایران‌شناسی را آورد!!!!
^ مثلاً منی که [به خاطر اینکه درست و حسابی نفهمیده بودم داستان چیه!] از احتمال و آمار خوشم نمی‌آمد! ولی بعداً که به خاطر کنکور مجبور شدم بشینم و بخوانم دیدم چه موضوع جذابی است. به خاطر همین هم می‌گویم کنکور چیز خوبی است چون آدم مجبور می‌شود آن چیزهای مهمی را که یاد نگرفته است یاد بگیرد!! (هر چند درست‌ترش این است که آدم هر چیزی را سر وقتش یاد بگیرد)
^^ آقا من شدیداً با این ایده‌ی گلابی بودن صنایع مشکل دارم! به شدت پایه‌ام یک دور ریاضی 2 بخوانم تا این که پروژه‌ی طرح‌ریزی پدرمان را در بیاورد!!

اگر نمی‌دانید بدانید!

من از ترم بعد مهندسی سیستم‌های اجتماعی اقتصادی خواهم خواند با گرایش اقتصاد و در دانشکده‌ی مدیریت و اقتصاد دانشگاه و با برنامه‌ی درسی تقریباً مشابه علوم اقتصادی همان دانشکده. خلاصه‌ی کلام اینکه آخرش زدیم تو خط اقتصاد!

از همین الان هم لپ‌تاپ پارسه رو به خودم تبریک می‌گم! فقط کاش یه چیز سبک بدهند!

در چگونه دانشگاهی را باید گل گرفت؟!

1. دانشگاهی که اسم و ادعایش را تریلی هم نمی‌کشد و در عین حال رتبه‌ی 2800 بالاتر را در رتبه‌بندی جهانی کسب می‌کند!
2. دانشگاهی که هر وقت مسئولانش می‌خواهند دانشجویانش را نقد کنند می‌گویند این دانشجویان با اینکه درس‌شان خوب است ولی زیاد چسبیده‌اند به جزوه و کتاب و پاس شدن و نمره گرفتن.
3. دانشگاهی که n سال باشد تابستان‌ها را تربیت بدنی ارائه کند ولی یک سال به صورت غیرمنتظره‌ای ارائه نکند! (کم مانده بود نوربخش ترم پیش مرا بیاندازد ها! کم مانده بود به فنا برویم!)
4. دانشگاهی که دانشجویان ترم دوم و سوم و چهارم و بعد چهارم و پنجم و ششم و بعد ششم و هفتم و هشتم و بعد هشتم موقع انتخاب واحد مشکل انتخاب واحد داشته باشند.
5. دانشگاهی که با شروع انتخاب واحد 10 تا دانشجو سیستم آموزشش کم بیاورد! (قرار است شرکت گوگل طی مزایده‌ای!!! سرورهایش را بسپرد دست دانشگاه ما!!!)
6. دانشگاهی که برای پرینت گرفتن از کارنامه‌ی 6 تا دانشجو 1 ساعت و نیم آدم را معطل کنند و آخرش هم بگویند خداحافظ! برو از اکانت خودت پرینت بگیر همان هم ان شاء ا.. قبول است!
7. و بالاخره دانشگاهی که دانشجویی که شهریور فارغ‌االتحصیل می‌شود (بنده و 10-12 نفر دیگه)، آخرین واحد اجباری‌اش را در آخرین ترم ممکن نگرفته باشد و ثبت نام ترم هم تمام شده باشد. (ترم تابستان ترمیم ندارد).

در یک همچین دانشگاهی را گل که چیزی نیست باید بتون بگیری!!!!

دکتر سهراب‌پور و جمیع دوستان برید حال کنید که مدیریت‌تون رو عشقه!

* نکته 2 را که داشتید، فعلا که دانشجویان نه تنها در فکر نمره نیستند به فکر پاس شدن هم نیستند! اوضاع خیلی خرابتر از این حرف‌هاست. همین که درس را بگیریم خودش کاری است!

تضاد در اجرا!

این روزها خیلی می‌خوانیم که فلان کار اقتصادی دولت (مثلاً افزایش نرخ عوارض ورود گوشی تلفن همراه) در راستای اهداف کلی (مثلاً پیوستن به سازمان تجارت جهانی) نبوده و ...

به نظر می‌رسد این وضعیت مختص تصمیمات اقتصادی نیست! در عین اینکه مجلس تصویب می‌کند تا سال 1390 کنکور مقاطع مختلف حذف شود و اهمیت سابقه‌ی تحصیلی سال به سال بیشتر شود، طرح آ.ت.ت از کنکور ارشد امسال برداشته شده بود!!!