خانه‌ی سفید

نوشته‌های شخصی مجید در مورد همه چیز

خانه‌ی سفید

نوشته‌های شخصی مجید در مورد همه چیز

باز هم جریان دانشگاه شریف

پست قبلی نوشتم که حرف جدیدی برای گفتن ندارم ولی وقتی مطلب حامد قدوسی را خواندم یادم افتاد که مطلبی برای نوشتن دارم!

  • اگر کار بسیجی‌ها ۵۰ درصد سیاسی بوده باشد کار انجمنی‌ها بیشتر سیاسی بود!
  • کتک زدن رئیس دانشگاه کاری احمقانه بود. (کتک زدن هر شخصی کاری احمقانه است - به جز این اصل کلی! کتک زدن دکتر سهراب‌پور و شکستن شیشه‌های اتومبیلش باز هم کاری احمقانه بود)
  • انداختن نرده‌ی دیوار دانشگاه کاری احمقانه‌تر بود. (این یکی رو خودم دیدم چه طور شد)
  • به نظر من بسیجی‌ها می‌توانستند به هدف خود برسند و به روش زور متوسل نشوند.
  • بدترین استدلالی که موافقین داشتند این بود که آقا اصلا این تصمیم کلاْ غلط باشد در هر صورت شهدا آمده‌اند و درست نیست دفن نشوند (این دلیل برای من مورد قبول نیست)
  • البته انجمن اسلامی فردای ماجرا (سه‌شنبه) کتک زدن دکتر سهراب‌پور را محکوم کرد.
  • بعضی‌ها می‌گفتند این دور انجمن اسلامی انجمن اسلامی نیست انجمن سکولار است!!! (من هیچکاره بیدم)
  • اواخر روز (بعد از دفن شهدا) کلی از دانشجویان داخل دانشگاه جلوی در پایین تجمع کرده بودند. این‌ها لزوماْ معترض و این حرف‌‌ها نبودند. شایعه شده بود (نمی‌دانم واقعیت بود یا نه) که جلوی درهای بالا پلیس مستقر شده و ممکن است برای کسانی که می‌خواهند از دانشگاه خارج شوند مایه‌ی دردسر شود. برای همین هم ملت جمع شده بودند. برنامه‌ی ایجاد و Maintenance روابط حسنه با دیگران!! هم به شدت برقرار بود. (با عرض معذرت از کلیه‌ی دوستان!)
  • البته همه‌ی کسانی که توی مسجد جمع شده بودند به نوعی این مساله برایشان مهم بود ولی لزوماً همه موافق نبودند (عکس‌های از بالای مهرنیوز جوری بود که انگار این همه آدم همه‌شان آمده‌اند برای دفن شهدا)
  • بازتاب این ماجرا برای من خیلی جالب‌تر از خودش بود. اینی که در عرض چند ساعت! چندین وبلاگ فقط به منظور اطلاع رسانی راجع به این موضوع ایجاد شدند، طریقه‌ی بازتابش در خبرگزاری‌های داخلی و ...

در هر صورت زیاد مایل نیستم وبلاگم در مورد این موضوع پر شود!!!

یکی که از خودش هم ردی به جا نوشته:

این خبری به روایت بی بی سی بود ، که می شد در سایت مربوطه خواند !

حال ، روایت نویسنده ی این وبلاگ چه می شود ؟!

می‌خواستم همان روز دوشنبه مطلبی کوتاه پست کنم که کارت اینترنتم تمام شد. فردایش توی سایت دانشکده گزارش‌های مختلفی از سایت‌های مختلف را دیدیم. کاملترینش و واقعی‌ترینش از دید من (تا حدی که من بودم و دیدم) همان گزارش بی‌بی‌سی بود. در ضمن دیدم چون بی‌بی‌سی فارسی داخل ایران فیلتر شده است (که نمی‌شد در سایت مربوطه خواند!) (همانطور که می‌دانید فیلتر دانشگاه جداست) کار خوبی است که متنی را که بی‌بی‌سی نوشته و واقعیت را هم نوشته من کپی پیست کنم توی وبلاگ خودم. (با همان فرمت خود بی‌بی‌سی).

روایت نویسنده زیرمجموعه‌ای از روایت بی‌بی‌سی است!

گزارش بی بی سی فارسی از جریانات دیروز دانشگاه

این صفحه را برای دوستان خود بفرستید   صفحه بدون عکس
تشنج در مراسم خاکسپاری شهدای گمنام در دانشگاه شریف
 
تجمع دانشجویان مخالف تدفین شهدا
مخالفان خاکسپاری سه شهید گمنام می گفتند که این اقدام، زمینه "سؤاستفاده سیاسی از شهدا" را فراهم می کند، "حرمت شهادت" را می شکند و راه "گروه فشار" برای حضور در دانشگاه را هموار می سازد
مراسم خاکسپاری سه شهید گمنام در محوطه دانشگاه صنعتی شریف تهران، روز دوشنبه با برخورد میان موافقان و مخالفان به خشونت کشیده شده است.

گزارش می شود که سعید سهراب پور، رئیس این دانشگاه هم در جریان تشنجها و برخوردهای دانشجویان مضروب شده و به بیمارستان مهراد تهران منتقل شده است.

خاکسپاری شهدای گمنام، یک روز پس از آن انجام شد که گروهی از مخالفان این اقدام، تجمعی اعتراض آمیز در مقابل دفتر رئیس دانشگاه برپا کردند که ظاهرا پس از آنکه مدیریت دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف اعلام کرد این موضوع به تعویق می افتد و در آستانه سال نوی خورشیدی اجرا نخواهد شد، پایان گرفت.

اما برگزاری این مراسم پس از نماز ظهر روز دوشنبه به خشونتهایی انجامید که گفته می شود شدیدترین تشنج در این دانشگاه پس از درگیری در تجمع دانشجویان در پاییز سال 1381 در اعتراض به حکم اعدام هاشم آقاجری، استاد دانشگاه و روشنفکر معترض ایرانی، بوده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز یکشنبه نیز سه شهید گمنام در دانشگاه شهید رجایی به خاک سپرده شدند که اعتراض دو تشکل دانشجویی را به دنبال داشت.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید رجایی و انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده ادبیات دانشگاه علامه، با صدور بیانیه های جداگانه ای از آنچه "سؤاستفاده سیاسی از شهدا" خواندند، انتقاد کردند.

"شکسته شدن حرمت"

مخالفان خاکسپاری شهدا در دانشگاه صنعتی شریف عقیده داشتند که این اقدام بر خلاف خواست دانشجویان صورت می گیرد و خواستار نظرسنجی از همه دانشجویان بودند اما موافقان می گویند که اگر نظرسنجی عمومی صورت می گرفت، اکثریت دانشجویان به این اقدام رای موافق می دادند.

 پیام ما به نیروهای متدینی که از این حادثه احساساتشان جریحه دار شده، این است که هیچ عکس العملی فیزیکی نسبت به این مسئله نشان ندهند و مطمئن باشند که مسئولان برخورد لازم و قانونی را انجام می دهند
 
محمد مهدی زاهدی، وزیر علوم

به نوشته سایت خبری سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم وحدت)، نظرسنجی انجمن اسلامی از دانشجویان نشان می داد که بیش از هشتاد درصد پاسخگویان با این طرح مخالف بوده اند. بیشتر از 1200 دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف در نظرسنجی شرکت کرده بودند.

مخالفان می گفتند که این خاکسپاری، زمینه "سؤاستفاده سیاسی از شهدا" را فراهم می کند، "حرمت شهادت" را می شکند و راه "گروه فشار" برای حضور در دانشگاه را هموار می سازد.

آنها ظاهرا نگران هستند که خاکسپاری شهدای گمنام، با دامن زدن به فعالیتها و تبلیغات نمادین بنیادگرایان، محدودیتهای بیشتری را به فضای دانشگاه که پس از تشکیل دولت محمود احمدی نژاد، "بسته تر" شده است، تحمیل کند.

با وجود مخالفتها، طرح تدفین شهدای گمنام در مسجد دانشگاه صنعتی شریف در شورای فرهنگی شش نفره این دانشگاه به تصویب رسید و تنها نماینده انجمن اسلامی دانشجویان به این طرح رای منفی داد. اما اعضای انجمن اسلامی می گویند که بحث درباره این طرح در دستور جلسه شورا پیشبینی نشده و به طور ناگهانی و بدون هماهنگی قبلی مطرح شده و به تصویب رسیده بود.

به گفته اعضای این انجمن، قرار بود که شورای فرهنگی دانشگاه در جلسه دیگری درباره جزییات این طرح بحث کند اما چنین جلسه ای هرگز تشکیل نشد.

سعید سهراب پور، رئیس دانشگاه صنعتی شریف، بعدتر به خبرگزاری دانشجویان ایران گفت که مسجد دانشگاه صنعتی شریف، برخلاف مساجد اغلب دانشگاهها خارج از محوطه اصلی و در کنار دانشگاه قرار گرفته است. او گفت به همین دلیل و به دلیل "اصرار برخی تشکلهای اسلامی، علی الخصوص، فرزندان شهدا" شورای فرهنگی دانشگاه مجوز تدفین پیکر شهدا را صادر کرد.

مقبره "پشت درهای بسته"

نادر دواری، مدیر دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف به خبرگزاری ایسنا گفت که رئیس دانشگاه هرچند با این طرح موافق بوده اما پس از تجمع اعتراض آمیز روز یکشنبه دانشجویان، اعلام کرده بود که خاکسپاری شهدای گمنام فعلا انجام نمی شود و به تعویق می افتد اما مسئولان دانشگاه، صبح روز دوشنبه با اقداماتی روبرو شده اند که برای آماده سازی شرایط و عملی شدن این طرح انجام می شد.

او احتمال داد که بسیج دانشجویی متولی اصلی اجرای این برنامه باشد اما گفت که اطلاعات دقیق و بیشتری در این زمینه ندارد و صرفا بر اساس مشاهدات خود نظر می دهد.

بر اساس برخی گزارشها، درهای مسجد دانشگاه صنعتی شریف از بامداد روز دوشنبه به روی دانشجویان بسته شد و در یکی از رواقهای مسجد، قبرهایی برای تدفین پیکر شهدای گمنام کنده شد.

دانشجویان مخالف، اندکی پیش از ظهر تجمعی را آغاز کردند و با حرکت به سوی مسجد دانشگاه به آماده سازی مراسم خاکسپاری اعتراض کردند.

با باز شدن درهای مسجد دانشگاه به هنگام اذان ظهر، گروهی از دانشجویان که گفته می شود حدود دویست نفر بودند محلی را که برای تدفین آماده شده بود اشغال کردند و دور آن زنجیره انسانی تشکیل دادند تا مانع انتقال پیکر سه شهید گمنام شوند.

دانشجویان مخالف اعلامیه ها و پلاکاردهایی بر دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: این تدفین شهدا نیست، تدفین شهادت است و به آنچه بهره گیری سیاسی از این مراسم خواندند، معترض بودند.

همچنین شمار بیشتری از دانشجویان که عده آنها بین ششصد تا دو هزار نفر گزارش می شود در صحن و داخل مسجد گرد آمدند که سپس استادان و کارمندان دانشگاه به آنها اضافه شدند .

از گفتگو تا درگیری

نمایندگان انجمن اسلامی دانشجویان و بسیج دانشجویی، دو تشکل عمده مخالفان و موافقان با حضور در مسجد دانشگاه از دیدگاههای خود دفاع کردند اما نماینده یک هیئت مذهبی که گفته می شود ابتدا از مخالفان خاکسپاری شهدا بود، اعلام کرد با توجه به آنکه تشییع پیکر سه شهید به سوی مسجد دانشگاه در حال انجام است، مخالفت را کنار می گذارد و خواست تا "با تمام انرژی و با افتخار" از پیکر شهیدان استقبال شود.

گفتگو میان دو گروه موافق و مخالف تا حدود ساعت سه بعدازظهر ادامه داشت تا آنکه سعید حدادیان، از مداحان مشهور برنامه های مذهبی بنیادگرایان که به دعوت بسیج دانشجویی برای نوحه خوانی در مراسم حضور داشت، پشت تریبون رفت و مخالفت با دفن شهدای گمنام را با مخالفت با دفن امام دوم شیعیان در جوار مزار پیامبر اسلام مقایسه کرد.

همزمان با نوحه خوانی او و شعارهای مذهبی موافقان مراسم خاکسپاری، افراد سیاهپوشی که تابوتهای شهدای گمنام را بر دست داشتند، از یکی از درهای مسجد که به بیرون از دانشگاه و خیابان آزادی باز می شود، وارد صحن شدند.

دانشجویان می گویند که تشییع کنندگان سیاهپوش با نزدیک شدن به رواق مقبره ها، با دانشجویانی که مقابل رواق زنجیره انسانی ساخته بودند و قصد داشتند مانع انتقال پیکر سه شهید شوند، درگیر شدند و در جریان این درگیری، گروهی از دانشجویان مضروب شدند.

همچنین گفته می شود که نارنجکهای دست ساز و بطری های آب به سوی تشییع کنندگان و تابوتهایی که بر دست گرفته بودند پرتاب شده است.

بر اساس گزارشها، سرانجام تشییع کنندگان موفق شدند با حرکت به سوی رواق، در مدت کوتاهی محلی را که برای تدفین شهدا آماده شده بود به تصرف خود درآورند و با پخش نوار صدای صادق آهنگران و مراسم سوگ و دعا به تدفین شهدای گمنام پرداختند.

گفته می شود که این افراد از دانشجویان دانشگاه نبوده اند. همچنین گزارشها حاکی از آن است که نگهبانان دانشگاه صنعتی شریف، روز دوشنبه از ورود کسانی که کارت دانشجویی همراه نداشتند اما کارت عضویت در نیروی مقاومت بسیج را ارائه می دادند، خودداری نمی کردند.

به گزارش سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم) یکی از مشاوران ارشد رئیس جمهور ایران هم در مراسم خاکسپاری حضور داشت.

این سازمان همچنین از "شلیک چند گاز اشک آور" و "حضور نیروهای لباس شخصی" در دانشگاه خبر داد و فضای این دانشگاه را که از معتبرترین مراکز آموزش عالی ایران در رشته های فنی و مهندسی است، "فوق العاده ملتهب" توصیف کرد.

گفته می شود که درگیری شدید بوده و بروز خشونت و توسل به زور در جریان تدفین شهدای گمنام، علاوه بر مخالفان، برخی از موافقان این اقدام را نیز متاثر کرده است.

اعتراض به رئیس دانشگاه

دانشجویان معترض، پس از آنکه نتوانستند از خاکسپاری شهیدان گمنام جلوگیری کنند برای ابراز اعتراض خود، مقابل دفتر رئیس دانشگاه تجمع کردند و به سر دادن شعار در اعتراض به "شکسته شدن حرمت دانشگاه" پرداختند.

سعید سهراب پور، رئیس دانشگاه ظاهرا پس از آنکه به دلیل حضور پرشمار دانشجویان نتوانست به دفتر کار خود برود تا با معترضان گفتگو کند، به سوی خودرویش رفت تا دانشگاه را ترک کند.

اما گروهی از معترضان به سوی دکتر سهراب پور هجوم بردند و او را پیش از آنکه به خودرویش برسد، احاطه کردند. بر اساس گزارشها، رئیس دانشگاه پس از آنکه مورد ضرب و شتم قرار گرفت به ساختمان امور اداری و سپس بیمارستان مهراد منتقل شده است.

همچنین گزارش می شود شیشه های خودروی دکتر سهراب پور، تعدادی از شیشه های ساختمانهای دانشگاه و بخشی از نرده حفاظ محوطه آن در جریان اعتراض و درگیری شکسته شده است.

محمد مهدی زاهدی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ایران در جریان عیادت از رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت که "حرمت شکنی استاد و دانشجو" را نمی پذیرد اما از "نیروهای متدینی که از این حادثه احساساتشان جریحه دار شده" خواست که "هیچ عکس العملی فیزیکی" نشان ندهند و "مطمئن باشند که مسئولان برخورد لازم و قانونی را انجام می دهند."

سعید سهراب پور نیز در بیمارستان مهراد به خبرنگار خبرگزاری ایسنا گفت "حمله و توهینی" که از سوی دانشجویان معترض علیه او صورت گرفته، "در تاریخ دانشگاه بی سابقه بوده است". او افزود که تعداد قابل توجهی از "عاملان بروز درگیری" از بیرون دانشگاه بوده اند.

بر اساس برخی گزارشها، دانشجویان معترض خواستار استعفای دبیر شورای فرهنگی دانشگاه (که برای نخستین بار موضوع تدفین شهدا را تصویب کرده بود)، تغییر نام مسجد دانشگاه به گونه ای که دیگر منتسب به دانشگاه صنعتی شریف نباشد و انحلال بسیج دانشجویی شده اند.

علاوه بر برخی از رسانه های خبری ایران که گزارشهای تشنج در دانشگاه صنعتی شریف را پوشش داده اند، دانشجویان موافق و مخالف در سایتهای شخصی و وبلاگهای خود نیز درباره تنشهای روز دوشنبه این دانشگاه نوشته اند.