خانه‌ی سفید

نوشته‌های شخصی مجید در مورد همه چیز

خانه‌ی سفید

نوشته‌های شخصی مجید در مورد همه چیز

یعنی مشکل مسکن با پیشنهاد کارخانه‌ای حل خواهد شد؟

چرا زمین دارد گران می‌شود؟ چرا مسکن گران می‌شود؟ دلایل‌اش را نمی‌خواهم اینجا بنویسم چون بیشتر مربوط به مباحث اقتصاد کلان است و من هنوز اقتصاد کلان‌ام را پاس نکرده‌ام!!!

ابراهیم کارخانه‌ای، نماینده و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، برای حل مشکل مسکن پیشنهاداتی داده است.

همان طور که گفتم فرصت توضیح دلایل رشد قیمت مسکن را ندارم. (افزایش حجم پول ==> افزایش تقاضای کل ==> ثابت بودن عرضه کل ==> فشار تقاضا برای افزایش سطح قیمت‌ها شامل قیمت مسکن، جلوگیری از افزایش قیمت بسیاری از کالاها با واردات، ثابت نگه داشتن نرخ ارز و قیمت سکه به شکل مصنوعی (عرضه در قیمت پایین توسط بانک مرکزی) از طرفی دیگر کاهش نرخ سود بانکی + تورم بالا ==> سود بانکی حقیقی منفی به سپرده‌های بانکی ==> تغییر سبد نگه‌داری دارایی از سپرده‌های بانکی به دارایی‌های فیزیکی ==> افزایش بیش از پیش تقاضای مسکن، همچنین عدم اطمینان نیز به نفع افزایش تقاضا برای وام و تقاضا برای خرید مسکن (که در بدترین حالت سرپناهی است برای فرزندان!) است.)

ولی می‌خواهم توضیح دهم در صورتی که دولت بخواهد هر یک از ایده های ایشان را اجرایی کند مردم چه عکس‌العملی را نشان خواهند داد:

خرید و فروش زمین و مسکن در دفاتر ثبت اسناد و املاک با الزام به ثبت قیمت واقعی و نیز جلوگیری از ثبت افزایش قیمت خرید و فروش دست دوم: مردم در بنگاه معاملاتی برای قیمت متری مثلا دو میلیون تومان توافق کرده و در دفتر ثبت قیمت را متری 100 هزار تومان اعلام خواهند کرد. البته چاره‌ای جز دروغ گفتن ندارند چرا که در غیر این‌صورت معامله‌شان طبق پیش‌نهاد جناب نماینده‌ی مردم همدان ثبت نخواهد شد. مردم به خرید و فروش مسکن در قیمت‌های بالا ادامه خواهند داد و فقط پنهان‌کاری سیستم اقتصادی افزایش خواهد یافت. از آن‌جایی که دولت قیمت 100 هزار تومان را مشاهده خواهد کرد مساله را حل شده فرض خواهد نمود. افزایش پنهان‌کاری باعث افزایش کلاه‌برداری می‌شود. شکایات بسیاری از توافقاتی که بدون رسمیت تعهد شده ولی اجرا نشده به دادسراها سرازیر خواهد شد که هیچ‌کدام طبق قانون نباید به جایی برسد! افزایش پنهان‌کاری از سوی دیگر بیش از پیش حرمت قانون‌شکنی را در ایران از بین خواهد برد.

با اینکه سایت فردا نیوز عنوان 10 پیش‌نهاد برای مهار گرانی زمین و مسکن برای این خبر زده است من نمی‌توانم این ده پیش‌نهاد را بشمارم. البته مطالب زیادی عنوان شده است ولی همگی به سوی تعیین یک قیمت مشخص برای مسکن و اجبار به استفاده از آن است.

خیلی از نظرات نمایندگان و دولتی‌های این کشور به نوعی دخالت در ساز و کار بازار و برهم زدن تعادل را در درون خود دارند ولی این «بسته‌ی پیش‌نهادی» جناب کارخانه‌ای چیزی جز این دخالت نیست که از هم‌اکنون محکوم به شکست است.

چرا کسانی که این‌چنین نظر می‌دهند فکر می‌کنند ملت ایران هیچ عکس‌العملی در مقابل‌شان نخواهند داشت و مثل بچه‌های خوب هر چه اینان بگویند را اجرا خواهند کرد؟

می‌دانم این اعتراضات قرار نیست تاثیری در تصمیم‌گیری‌های کشور بگذارد، این نوشته را هم از باب تمرینی برای تحلیل پیش‌نهادات اقتصادی ضداقتصادی نوشتم.

نظرات 3 + ارسال نظر
ارتباط سه‌شنبه 31 اردیبهشت 1387 ساعت 03:14 http://www.ertebat.blogsky.com


بکاریم نهالی سر هر پیچ کلام ...
خوشحالم که وبلاگ شما رو اگرچه به صورت کاملا تصادفی ، پیدا کردم . واقعا وبلاگ جالبی دارید .
خیلی تمایل به تبادل لینک با شما رو دارم . دوست دارم لینکتون رو تو سایتم داشته باشم تا هر وقت هم خودم و هم بازدید کننده هام دلمون خواست بتونیم بهت سر بزنیم .
اگه مایل به تبادل لینک باشی دوست دارم سایت من رو با نام
۩۞۩صحنه دارترین فیلم سال۩۞۩ لینک کنی . و حتما به من اطلاع بده که وبلاگ تو رو با چه نامی لینک کنم .
ارتباط

عطیه وحیدمنش جمعه 3 خرداد 1387 ساعت 11:31 http://fardayevatan.blogspot.com

آخه اینها مردم رو بی شعور و احمق فرض کرده اند !!!
یادمه توکلی تو مجلس می گفت که مردم چون جایی غیر از بانک ها برای پس انداز و سپرده گذاری ندارند و مجبورند فقط تو بانک برای روز مبادا پس انداز کنند پس نسبت به نرخ بهره واکنشی نشون نمی دهند !! و براشون فرق نمی کنه سود بانکی ده در صد باشه یا ۲۰٪ !!!

واقعا تو این بلبشو بازار چه می شه گفت ؟

میثم جمعه 3 خرداد 1387 ساعت 21:45 http://world3.blogfa.com

در واقع همون طوری که در درس «اقتصاد کلان» خوندیم تا وقتی که رشد تولید و رشد نقدینگی هر دو بدون تغییر باشند نرخ متوسط افزایش قیمت کالا و خدمات همین مقدار فعلی باقی میمونه. حتی اگه بر فرض محال(فرض محال که محال نیست!) بشه به هر نحوی جلوی رشد قیمت مسکن رو گرفت تنها نتیجه این میشه که نرخ افزایش قیمت کالاهای دیگه ای مثل خوراک و پوشاک و . . . باز هم از مقدار فعلی بیشتر و بیشتر میشه . . .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد