خانه‌ی سفید

نوشته‌های شخصی مجید در مورد همه چیز

خانه‌ی سفید

نوشته‌های شخصی مجید در مورد همه چیز

تئوری خلق‌الساعه و اقتصاد

چندین قرن پیش اینچنین تصور می‌شد که یک سری جانداران پست خود به خود و خارج از استاندارد والد و مولود به دنیا می‌آیند. می‌گفتند گوشتِ مانده خود کرم ایجاد می‌کند و غیره ...
همه این گونه فکر می‌کردند و شاهد هم برایش تا دلت بخواهد داشتند! تا اینکه دانشمندان به روش علمی آمدند و ثابت کردند که خیر عزیز دل برادر قضایا این طوری که فکر می‌کنید نیست! آن کرمی که روی گوشتِ مانده به وجود آمده است بچه‌ی جناب مگس محترمی است که چند روزی است هی روی آن گوشت نشست و برخواست دارد!!!
الان این واقعیت را همه قبول دارند که خلق‌الساعه‌ای وجود ندارد و ...

می‌دانید که یکی از مهم‌ترین سوالات اساسی اقتصاد این است که قیمت یک کالایی چگونه تعیین می‌شود، یک عده‌ای می‌گفته‌اند ارزش عوامل تولید است که قیمت یک کالا را مشخص می‌کند اما جریان غالب علم اقتصاد امروزه می‌گوید قیمت کالا بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود. (مقاله‌ی «نکاتی در باب ارزش و قیمت» را از رستاک بخوانید: http://www.rastak.com/showtext.php?id=1229) شاید تعیین قیمت بر اساس عرضه و تقاضا آنقدرها بدیهی نباشد ولی هر چیزی که بدیهی باشد که لزوماً درست نیست! (مثل همان خلق‌الساعه!) البته یکی از دوستان (که البته دوست بسیار عزیزی است و من قصد توهین بهش را ندارم) پارسال یک تئوری جدیدی برای قیمت کالا ارائه داده است که من اسمش را می‌گذارم تئوری شکمی! بر اساس این تئوری جدید قیمت یک کالا نه بر اساس همه‌ی چیزهایی که مطرح شده است بلکه به بر اساس خواستن دل فروشنده انجام می‌شود! یعنی اینکه مثلا الانی که بستنی 200 تومان است به این دلیل است که صاحب کارخانه‌ی فلان خواسته 200 تومان باشد!!!
نظرات 3 + ارسال نظر
شهاب شنبه 24 فروردین 1387 ساعت 16:20 http://www.shahabasman.blogsky.com

سلام وبلاگ قشنگی داری
به وبلاگ منم سر بزن امیدوارم از نجوم خوشت بیاد منتظرم
راستی اگر با تبادل لینک موافقی لینکم کن و بعدش خبرم کن تا لینکت کنم

آنانکه خاک را به نظر کیمیا کنند(تو) آیا شود که گوشه ی چشمی به ما کنن

مرا می‌بخشید ولی به دلیل اینکه علاقه‌ای به نجوم ندارم، لینک نخواهم داد!

B دوشنبه 26 فروردین 1387 ساعت 20:59

به به !
برگشتن به خیر!

B یکشنبه 1 اردیبهشت 1387 ساعت 20:42

...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد