خانه‌ی سفید

نوشته‌های شخصی مجید در مورد همه چیز

خانه‌ی سفید

نوشته‌های شخصی مجید در مورد همه چیز

جنابان بسترفیلدها مرا ببخشید!

کوئیز قبلی کیفیت را که دادم واقعاً شرمنده‌ی جنابان «بسترفیلد»ها* شدم.
کوئیز از فصل 8 و 12 کتاب بسترفیلد بود. جمعه فصل 12 را خواندم. قرار بود شبش هم فصل 8 را بخوانم ولی خوابم می‌آمد و خوابیدم تا صبح یک نگاهی به این فصل که Benchmarking بود بکنم ولی صبح هم تا آمدم یک دوشی بگیرم و حاضر شوم دیدم دارد دیر می‌شود و به امید اینکه توی تاکسی و مترو یک نگاه گذرایی داشته باشم آمدم بیرون، توی تاکسی این آلبوم جدید بنیامین را با ولوم بالا و اوپس اوپسش گذاشته بود که سنگین‌تر دیدم کاری به کاری کتاب نداشته باشم چون مسلماً در این وضعیت نمی‌شد غرق دریای کیفیت شد!
مترو هم امیدهای ما را داشت برآب می‌کرد. تا توپخانه سر پا بودم و کتاب انقدری کیفیت که فصل فصل جدایش کرده‌ام را  اصلاً نمی‌شد دست زد.
بالاخره موقع عوض کردن خط سریع جنبیدم و تا ملت بفهمند کی به کی است من نشستم و شروع کردم به خواندن فصل 8. و البته واضح است که یک فصل کتاب را در عرض 15 دقیقه خواندن آنهم همراه با کارهای دیگر چون نگاه کردن به دور و اطراف با چه «کیفیت»ی خواهد بود! بله! به این ترتیب من فقط کتاب را ورق می‌زدم. یکجای کتاب یک مطلبی بود که نوشته بود در مورد نمی‌دانم چه (واقعاً نمی‌دانم چه!) 5 مرحله‌ی اساسی وجود دارد و البته شرکت‌های مختلفی با توجه به خواست خودشان مراحل دیگری نیز به این پنج مرحله اضافه می‌کنند که مثال هم زده بود و جدولی کشیده بود که 12 مرحله و 8 مرحله‌ی برنامه‌ی شرکت‌های AT&T و Xerox را نشان می‌داد. مسلماً آنقدر وقت نداشتم که ببینم مدیران شرکت زیراکس چه کار اضافه‌ای کرده‌اند! (البته من مراحل اصلی را هم نخوانده بودم و نمی‌دانستم کدام‌ها مراحل اصلی و کدام‌ها اضافه هستند!) سریعتر ورق زده و تا خانم داخل بلندگوی مترو بگوید ایستگاه شریف کتاب را به پایان رساندم.
و اما کوئیز: دو سوالی را که از فصل 8 آمده بود را تمام و کمال جواب دادم بدون اینکه حتی بدانم Benchmarking یعنی چه. سوال اول این بود: در بخش برنامه‌های فلان فصل 8 بسترفیلد برنامه‌ی دو شرکت مثال آورده شده است نام این دو شرکت را در داخل کادر زیر بنویسید. (صورت سوال نقل به مضمون است. برگه‌ی سوالات برگردانده نمی‌شود) سوال بعدی هم دست کمی از اولی نداشت!
هنوز که هنوز است نمی‌دانم بسترفیلد راجع به این دو شرکت چه نوشته بود ولی مطمئنم موقع مثال زدن این دو شرکت، اینکه که سوالی به این شکل طراحی شود نه تنها به فکر نویسنده و فامیل که به ذهن جن هم خطور نمی‌کرد!
* کتاب Total Quality Management تآلیف
Dale H. Besterfield و Carol Besterfield-Michna و Glen H. Besterfield و Mary Besterfield-Sacre
توسط Pearson Education International منتشر شده است (ویرایش سوم 2003)
--------------------------------
پ.ن 1: بیشتر بچه‌ها اسم زیراکس را نوشته بودند ولی اسم شرکت دیگر یادشان نیامده بود. من خودم هم همان لحظه‌ی زیراکس را نوشتم و کمی فکر کردم تا AT&T یادم افتاد. شاید به این خاطر باشد که کلمه‌ی زیراکس برایمان آشناتر است.
پ.ن 2: دانشگاه پیام نور تبریز می‌خواهد رشته‌ی مهندسی صنایع دایر کند. مایی که دانشگاه شریف صنایع خواندیم این شدیم خدا به داد آن‌ها برسد!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد